תחילת הדרך של האחים צבי ויליגר ויוסי

בשנת 2014 עלה שמם של האחים ויליגר – צבי הבכור ויוסי הצעיר יותר – לכותרות, וזאת בעקבות עסקת הענק שבה מכרו השניים את השליטה בחברה שהקימו, "וילי פוד", לחברת "אמבלייז" של איש העסקים אלכסנדר גרנובסקי.

במסגרת אותה עסקה הועברו לידי גרנובסקי 58% מהמניות כך שבפועל הוא הפך לבעל השליטה ב"וילי פוד", אחת מיבואניות המזון המובילות בישראל, והתמורה שקיבלו צבי ויליגר ויוסי הייתה לא פחות מ-268 מיליוני ש"ח – סכום שהפך אותם לאנשים אמידים במיוחד.

על פניו עסקת המכירה, ואם תרצו גם הנתונים המרשימים שהציגה "וילי פוד" בסוף שנת 2013 – הכנסות כוללות של כ-336 מיליון ש"ח – הם התפתחות טבעית שנובעת מהיכולות העסקיות הגבוהות של האחים ויליגר, אולם כשחוזרים לתחילת הדרך שלהם מגלים גם התמודדויות לא פשוטות כך שההגעה לפסגה הופכת מרשימה אף יותר.

הובלת החברה המשפחתית – והמשבר

כבר מגיל צעיר ידעו צבי ויליגר ואחיו יוסי כי בבוא היום יעסקו בייבוא מזון. בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת הקים אביהם, אלכסנדר, מכולת צנועה בדרום תל אביב והחל לייבא למדינה שזה עתה נולדה מעדנים שונים (ביחס לאותה תקופה, כמובן; בין השאר מדובר בשימורי פטריות, לפתני פירות ועוד), וכמי שתמיד ידע להיערך לבאות ולתכנן את העתיד הועיד לצבי ויוסי את תפקיד הובלת החברה המשפחתית לאחר שיזכו להכשרה נאותה.

בהתאם, מייד לאחר הצבא יצאו האחים ויליגר ללימודים בארה"ב וצבי למד ניהול באחת מהטובות שבאוניברסיטאות ברחבי העולם – UCLA שבלוס אנג'לס. כששבו הוויליגרים לארץ הם קיבלו לידיהם את המושכות ומייד החלו לשדרג את החברה המשפחתית באמצעות הכלים המתקדמים אותם קיבלו במסגרת הלימודים בארה"ב.

למרות ההצלחה המרשימה של האחים ויליגר בתחילת דרכם כמנכ"לים משותפים של העסק המשפחתי, לאחר זמן מה הם נאלצו להכניס לחברה שותפים – וזאת בשל התנאים הבעייתיים בשוק המזון באופן כללי באותה תקופה (סוף שנות ה-80 של המאה העשרים).

עד מהרה התגלו חילוקי דעות קשים בין צבי ויוסי ויליגר לבין אותם שותפים, ולא הייתה שום דרך לנהל ביחד את החברה המשפחתית – ועל כן קיבל צבי ויליגר את ההחלטה הבלתי נמנעת לעזוב את החברה שהקים אביו (לדבריו אביו מעולם לא סלח לו על הכנסת השותפים לעסק המשפחתי).

ההתאוששות המופלאה של יוסי וצבי ויליגר

כל מי שאי פעם נאלץ לעזוב עסק יודע עד כמה מדובר בחוויה קשה, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בחברה משפחתית שכרוכים בה גם לא מעט רגשות.
אבל צבי ויליגר ואחיו יוסי לא נתנו למהלומה העסקית שספגו לשבור אותם, וכעבור כשנתיים הקימו את "וילי פוד" – שתוך זמן קצר הפכה לשחקנית מרכזית בתחום ייבוא המזון.

החזון של צבי והניהול השוטף של יוסי הובילו את "וילי פוד" לצמיחה מתמשכת ולהיקפי מכירות הולכים וגדלים. גם השפעתה בשוק המזון הפכה רבה יותר ויותר וכאמור ב-2014 הם זכו לחותמת רשמית (ומרשימה) על ההצלחה שלהם – בדמות 268 מיליוני ש"ח אליהם הצטרפה הערכה רבה מצד העולם העסקי בכלל וכל מי שעוסק במזון בפרט.

מאמרים